Påskeferie!

Det har vært stille i bloggen en stund nå. Det har igrunn ikke skjedd så mye spennende på hundefronten de siste par mnd. I slutten av mars var vi i Trondheim en tur. På vei opp stoppet vi hos Anette på Rena, og hilste på hundene, hestene og hønene hennes. Begge guttene oppførte seg bemerkelsesverdig pent, selv om Odin måtte prøve seg litt på hanen.

Vi har gått jevnlig på rallytrening, en til to ganger i uken. Odin har dabbet av litt i det siste, og jeg lurer på om det er chipkastreringen som begynner å miste taket, eller om det er noe annet. Kovu trener stort sett kontakt og grunnferdigheter. Spesielt kontakt er noe vi oppdager at vi mangler. Fordi han er relativt rolig og grei, selv med andre hunder roer han seg om vi tar tak i han litt, men han tar faktisk ikke direkte kontakt med oss, han bare står der. Og det er ikke så lett å trene med et slikt utgangspunkt. Så kontakt er tingen.

Lørdag i palmehelga dro vi til Hemsedal. Det ble en kort skitur på søndagen, der Odin konstant travet bak meg, han er redd for skiene, og Kovu løp foran Tollef og tråkket gjennom den råtne snøen hele tiden. Mandagen gikk Kovu og Tollef tur til Hemsedal sentrum, mens jeg og Odin gikk en kortere tur og slappet av. Både søndag og mandag la Tollef spor som hundene fikk gå på ettermiddagen, med vekslende hell. Kovu var veldig flink på det første, mens Odin bar preg av den samme mangelen på interesse som han har hatt en stund. Tirsdagen fikk Odin helt fri, mens vi gikk med Kovu på Geiteberget, 834 m.o.h.. En veldig fin tur, og vi rakk akkurat ned igjen til hytta før regnet satte inn.

Onsdagen kjørte vi oppover vestlandet, til Molde. I Hornindal satt jeg utenfor butikken med hundene og ventet på Tollef, da en dame kom bort og spurte etter navnet til Odin. De som eide dsg-hannen hun skulle bruke på tispen sin hadde også en ridgeback. De bor i Bergen, og jeg kjenner såvidt til dem fra før.

Etter en fin tur over fjell og fjord og svingete veier, hadde vi en rolig dag med bare en kort tur og litt trening i Molde på torsdag. Fredag gikk vi på Varden sammen med Hege (som jeg oppdaget at jeg lekte med søsknene til som barn) og dalmatineren Nico, som er omtrent jevngammel med Kovu. En fin tur, men ganske slitsomt siden det enda lå snø på veien. Etter turen tok vi en kjapp tur innom tivoliet for å se hvordan Kovu reagerte på det, og som forventet spaserte han ganske uberørt gjennom området. Lørdag hadde vi en ganske rolig dag igjen, og søndag satte vi kursen tilbake til Oslo.

Begge hundene er ganske avslappet i bilen, noe som er utrolig deilig når vi reiser så mye som vi gjør. Foreløpig tar det litt tid før Kovu slapper av på helt nye steder, men jeg håper at det kommer det også. Nå er det sol og vår her hjemme i Oslo, og hundene sløver i varmen. Hundelivet er ganske deilig for tiden.

Tollef og Kovu sporklare i Hemsedal

Her har det vært en elg... helt sikkert!

Odin på sporet

Odin synes skitur i blåst er helt unødvendig

Hemsedalsfjellet

Kovu slapper av på hytta etter tur

Ikke like kult med pause på tur til toppen av Geiteberget

Laaangt der nede er hytta (sett fra Geiteberget)

Utsikt fra Varden i Molde

Slapper av etter tur. Men... hvor er Odin?